Nigdy wcześniej zarabianie na swojej wiedzy i pasji nie było tak proste jak teraz. Cyfryzacja i nowe technologie otworzyły przed nami niekończące się możliwości. Nie potrzebujemy już mecenasów ani przychylności drukarni, aby zamienić wiedzę w dobrze prosperujący biznes.
W ostatnich latach świat pokochał e-booki. Wygrywają z drukowanymi książkami przede wszystkim niższym kosztem wydania i łatwiejszą dystrybucją. Szkolenia oraz kursy w formie e-booka to doskonały sposób na zarabianie na swojej wiedzy, jednak mylą się Ci, którzy uważają, że wydanie e-booka to banalnie prosta sprawa. Napisanie a następnie zaprojektowanie i złożenie szkolenia w postaci e-booka to wymagająca praca i dobrze podejść do tego z wcześniej przygotowanym planem.
Przygotuj tekst tak, aby był czytelny
Wydając kurs lub szkolenie w postaci cyfrowej musimy oczywiście zacząć od pisana. O ile ten artykuł o samym pisaniu nie będzie o tyle chciałabym podrzucić kilka wskazówek odnośnie samego przygotowania tekstu do składu.
Najlepszym programem do pisana jest Word, chociaż możemy się też posiłkować np. dokumentami Google. Jeśli e-book jest dosyć obszerny i zawiera dużo rozdziałów warto używać stylów akapitowych (tytuł, podtytuł, nagłówek 1, nagłówek 2, nagłówek 3 itd.). Uporządkowanie tekstu na etapie pisania i redakcji przyspieszy oraz pozwoli zautomatyzować proces składania.
Jeśli w tekście chcemy umieścić zdjęcia lub infografiki odnoszące się do danego akapitu warto skorzystać z funkcji komentarza lub po prostu wkleić w tekst konkretne zdjęcie. Jeśli chcemy, aby fragment tekstu był wyróżniony również powinniśmy taką informacje zamieścić w pliku.
Przy redakcji i korekcie tekstu warto zaufać specjalistom. Zazwyczaj tekst przechodzi przez korektę kilkukrotnie, ostatni raz już po składzie. Wtedy można wyłapać wszystkie tzw. błędy składu; wdowy, bękarty, wiszące spójniki, czy choćby podwójne spacje.
Korekta tekstu to dość duży koszt, ale jeśli zależy nam na wysokiej jakości wydanego produktu warto to uwzględnić w kosztorysie.
Najlepszy program do składu e-booka
Każdy e-book jest inny. Niektóre zawierają czysty tekst inne są bardziej dopracowane wizualnie. Prosty skład możemy wykonać nawet w Wordzie i następnie wyeksportować do pdf-a. Mamy również do dyspozycji programy takie jak Canva (tutaj jest ograniczenie do 30 stron), Publisher, Powerpoint czy Google Slides.
Moim zdaniem jednak żaden z tych programów nie przebije możliwości jakie daje InDesign. To obecnie najlepszy na rynku program do projektowania i składu zarówno publikacji do druku jak i wersji on-line. Możemy w nim tworzyć dokumenty o nieograniczonej ilości stron. Dzięki funkcji stylów akapitowych i stylów znakowych oraz automatyzacji za pomocą GREPa praca jest niezwykle sprawna i bardzo efektowna. InDesign daje nam największe możliwości w łamaniu i składzie tekstu a dzięki kompatybilności z Photoshopem oraz Illustratorem mamy możliwość szybkiej edycji zdjęć i grafik. Natomiast dzięki pracy na siatkach uzyskamy najlepsze efekty wizualne.
Adobe InDesign, podobnie jak pozostałe programy z rodziny Adobe jest płatny. Skład e-booka w inDesign wymaga sporych umiejętności i wiedzy z zakresu projektowania, jeśli nigdy nie miałeś z nim do czynienia warto powierzyć to zadanie specjaliście.
DOBRY FORMAT, CZYLI JAKI?
Zanim przystąpimy do składu e-booka musimy wybrać format. To istotne ze względu na to, że nasza publikacja powinien być nie tylko wartościowa i ładna, ale również czytelna. Niedopasowanie wielkości liter, zbyt mała interlinia czy źle dobrany kerning bardzo negatywnie wpływają na komfort czytania.
Większość e-booków powstaje w formacie A4. Jest to całkiem dobry format jeśli planujemy czytać na komputerze lub tablecie. W większości tabletów nie powinniśmy mieć problemu ze zmieszczeniem całej strony na ekranie. Jest to również fajny rozmiar jeśli chcemy wydrukować e-booka. Nadal wiele osób woli czytać tekst drukowany a jak wiadomo format A4 do druku nadaje się idealnie. Kolejnym plusem jest większa przestrzeń, na której możemy umieścić grafiki, infografiki czy zdjęcia. Format A4 ma też minusy, przede wszystkim bardzo ciężko czyta się na telefonie. Jeśli zechcemy zmieścić całą stronę na ekranie telefonu literki będą zbyt małe, przez co całkiem nieczytelne. Czytając na telefonie musimy powiększać i przesuwać każdą stronę.
Cześć e-booków jest składanych w orientacji poziomej, na wzór prezentacji PowerPoint. Jest to dobre rozwiązanie przy skomplikowanych rysunkach bądź grafikach, które potrzebują więcej przestrzeni. Natomiast czytając takiego ebooka na telefonie będziemy zmuszeni do przekręcenia ekranu do wersji poziomej, w innym wypadku strony będą nieczytelne.
Coraz więcej e-booków projektowanych jest w formatach najbardziej przyjaznych ekranom telefonów. Mam tu na myśli format A5 lub format 1080 piks. x 1920 piks. Te formaty zapewniają największą czytelność użytkownikom smartfonów, co jest bardzo istotne ponieważ zdecydowana większość odbiorców czyta e-booki właśnie na telefonach. Możemy je również z powodzeniem czytać na tabletach i komputerach. Minusem jest znacznie większa ilość stron oraz ograniczone miejsce na “oprawę graficzną”.
Wiele firm oraz autorów decyduje się na rozwiązanie dwutorowe. Przygotowują e-book w wersji full design w formacie A4, oraz w wersji basic przygotowanej pod telefony w formacie 1080 piks. x 1920 piks.

Layout i spójna kolorystyka
Bardzo ważny jest wygląd e-booka. Layout powinien być dostosowany do charakteru tekstu oraz do klienta docelowego. Powinien zachęcać do czytania. Warto wybrać kolory oraz grafiki, które nie przysłonią czytelności tekstu. Zdecydowanie przyjemniej i łatwiej czyta się e-booki o jasnej tonacji z czarnym tekstem. Jeśli chcesz dodać ciemne tło (lub np. intensywny kolor), to potraktuj to jako dodatek nie podstawę całego ebooka. Możesz wyróżnić w ten sposób najważniejsze fragmenty tekstu lub dodatkowe informacje na marginesie.
Aby e-book był bardziej interesujący warto dodać elementy graficzne. Mogą to być delikatne kolorowe linie, kształty lub bardziej wyraziste zdobienia. Nie bój się kolorów, ale używaj ich z głową. Najważniejsze jest aby layout całej publikacji był spójny.
Wzbogać tekst ikonami, infografikami i tabelami oraz zdjęciami
Zainwestuj w dobrej jakości zdjęcia. Możesz je kupić na jednym z portali (Adobe Stock, Shutterstock, iStock, Freepik itp.) albo poszukać darmowych. Wybierając te darmowe sprawdź czy posiadają licencje do użytku osobistego czy komercyjnego oraz czy autor nie zażyczył sobie, aby przy darmowym użytkowaniu podpisać zdjęcie jego nazwiskiem.
Gdzie tylko masz okazję używaj infografik oraz tabel. Infografiki zamieniają suchy tekst na dużo ciekawszy i łatwiej przyswajalny. Tabelki pomagają w podsumowaniach oraz porównaniach.
Nie bój się ikon oraz ilustracji. Możesz ich używać jako dodatek do tekstu lub jako dodatkowe ozdobniki. Czynią one tekst bardziej atrakcyjnym i pomagają w zapamiętaniu najważniejszych informacji.
Dodaj karty pracy lub checklisty
Niezwykle pomocne w e-bookach są karty pracy i checklisty, na których odbiorca może przećwiczyć przyswojoną wiedzę lub zaplanować dalsze działania. Karty pracy mogą być dodane w e-booka lub wysłane w osobnym pliku jako gratis. Tutaj najlepiej sprawdzi się pdf w formacie A4 przystosowany do druku lub plik edytowalny.
Interaktywne możliwości inDesigna
InDesign daje nam możliwość wyeksportowania interaktywnego pliku pdf. Mamy pod tym względem bardzo dużo możliwości. Począwszy od interaktywnego menu poprzez odsyłacze wewnetrzne (np. więcej na ten temat znajdziesz na stronie 10 – klikasz i przenosi cię na stronę 10). Mamy również możliwość wstawienia hiperłączy przekierowujących na dowolną stronę www lub plik na serwerze. Co więcej w inDesign możemy dodać przyciski, umieścić filmy lub pliki dźwiękowe. Możemy również zaprojektować przejścia stron, które w trybie pełnoekranowym dają efekt dekoracyjny.
Interaktywne możliwości Indesigna to bardzo szeroki temat. Więcej postaram się napisać w kolejnym artykule.
Projektując i składając e-booka musimy pamiętać o wielu ważnych kwestiach. Liczy się nie tylko zawartość merytoryczna, ale również, czytelność i layout, który uczyni tekst bardziej atrakcyjnym.
Jeśli potrzebujesz pomocy z projektem oraz składem e-booka, zapraszam, pisz śmiało -> info@weavestudio.pl ! Publikacje to moja ulubiona dziedzina projektowania 🙂